Thursday, July 23, 2009

Tadi pegi kelas feqah Ustazah Asma' Harun..
iaitu isteri kepada Lecturer En Tengku..
merangkap penolong pengarah Bahagian Undang2 Keluarga Islam,
Jabatan Hal Ehwal Agama Islam..N9.
rindu plk nk dgr celoteh ustazah yg comel dan kelakar ni...

Walaupun kelas feqah..tp yg dibincangkan dah terkeluar dari tajuk..hehe..
Ilmu tu kn luas... seluas lautan..ilmu xkn habis... ntah la.. aku ni xreti wat ayat.. lebih kurang mcm tu la..haha

Antara pointnya adalah...
Apakah kelebihan kita sbg ummat nabi muhammad (S.A.W)??
1) mukjizat al-quran
2) mendapat syafaat.. maknanya bila mizan nnt.. nabi akan tolong kita...
3) tidak dijatuhi on da spot hukuman bila kita buat silap..ditangguhkan sampai mati..
di akhirat nnt..ye la.. org dulu2 kan... kalo buat kesalahan terus dijatuhi hukuman oleh Allah..

Betapa untungnya kita kan...menjadi ummat nabi muhammad (S.A.W)..
sama2 lah kita berselawat ke atas nabi s.a.w..

sesungguhnya...

"tiada tuhan melainkan Allah, nabi muhammad pesuruh Allah.."

point seterusnya.. aku tertarik dgn cerita dia tentang adik ipar rasulullah..
yg bernama ASMA' ABU BAKAR..
Asma' adalah kakak aisyah (isteri nabi)

Ketika Asma' sarat mengandung.. dia masih lagi kuat semangatnya utk berhijrah dari kota mekah ke kota madinah.. dan di madinah dia telah melahirkan anak nya yg bernama Abdullah bin Zaid. iaitu anak pertama selepas hijrah...

Asma' ni pemurah orgnya..mahu mati disaat tiada harta, maknanya miskin papa kedana laa... semua harta disedekahkan kpd org yg berhak...baguskan..


kepada org yg bernama Asma' atau yg namanya tiada kaitan ngn asma'..jd la seperti asma'..hehe


nnt aku nk taruk name anak aku asma' laa..hehe..

2 comments:

esty honyiest said...

haha...ada cerita nama aku...aku tmbh ckit lg erk...asma' itu jg dikenali pemilik dua ikat pinggang..sbb dye koyakkan ikat pinggangnya jadi dua sbb nk bungkus mknn nk anta kt Rasulullah n dan Abu Bakar kt gua...
asma' bt hassan plok skang ni sdg mencari ketenangan dan kedamaian..semoga Allah sentiasa membantu hambamu ini...
nurul farhana bt mohd fauzi pula kawan kpd asma' bt hassan yg telah byk membantu asma'....

terima kasih atas segalanya wahai sahabatku....

rindu madinah said...

name mu sudah tidak perlu di rahsiakan lagi...kn3...
aku da lame da tunggu org nama asma komen kt artikel ni...haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...