Wednesday, June 17, 2009

al-fatihah buat arwah mama ani


ahad,14 Jun 2009, Taman Damar Gua Musang.

PETANG..aku tgh syok tgk wonderpet
tiba2 aku dpt panggilan drp kak siti (kazen aku)...
"kakak..mama sakit.." mama sbnrnya adalah mak sdare aku..kt dia pn aku panggil mama, mak aku pn panggilan yg sama..aku sedikit terkilan sbb aku baru je smpai gua musang pagi td, xdpt aku jenguk mama..

MALAM.. slepas mkn mlm.. tgh tgk mentor kt tv3
dpt panggilan yg mengatakan mama sudah tenat.."Ya Allah..betulke ni...?tenat??br je aku jumpe mama hari tu.."
aku dan mak aku terus pulang (10.30pm) drp gua musang ke HUSM Kubang Kerian (1.00am) Kt HUSM, terus naik tingkat 8..sampai je kt sisi katil mama...
air mata aku menitis laju...
Nafas mama begitu laju skali tp mata tertutup..ada satu tiub diletakkan di mulutnya..
wayar kt sana sini...aku pilu...aku lihat ada titisan air mata di mata mama yg tertutup kemas... Seluruh anggota sblh kanan sudah xberfungsi, jantungnya ada kuman...
dokter kata mama 50/50.. tp aku harap mama akan sedar kembali...tp jangkaan aku meleset...

PAGI.. isnin,15 jun 2009,lbh kurang pukul 8.45am mama pergi meninggalkan kami semua...innalillah...alfatihah...mama pergi tanpa sempat dia membuka mata melihat dunia utk kali terakhir...



Kejadian ini sgt menyedarkan aku.... utk dua perkara..

1st..kehidupan ni singkat sgt... kita tak tahu bilakah waktunya malaikat sakaratulmaut mencabut nyawa kita..sempat ke utk kita bertaubat..??cukup ke amalan kita utk di bawa ke akhirat?? suatu hari yg pasti kita tempuhi, apabila kita dimandikan, dikafankan, dan diusung bawa ke kubur..waktu itu..kita sudah terlambat utk segalanya.. dh xsempat melansaikan hutang..dh xsempat nk buat sunat taubat..dh xsempat nk memohon maaf dgn sesama kita.. dh xsempat nk try mi celop kt tunjung..hehehe.. dh xsempat nk pegi shopping.. mcmn plk dgn cita2 kita? blm sempat smpai ke kemuncak kejayaan...

2nd plk..aku terfikir pasal seorang ibu yg melahirkan kita.. jgnlah kita sakiti hati ibu.. hargailah..sayanglah...peluklah..ciumlah sepuasnya sbm ibu meninggalkan kita suatu hari nnt...tataplah wajah ibu selagi dia masih ada...








4 comments:

pinkaholic eqa said...

k.farah,,mama ani yg mane 1 ea k.frah?

rindu madinah said...

maksdare belah papa k.farah..
die yg duk kt kedai bunut susu.. dkt ngn surau..
pernah ikah p raya umah die..
die jgk amik tempahan jahit baju dulu..igt x..

pinkaholic eqa said...

ooo....
cam ingat je...
kedai sntan ke pe 2 ea?
yg dlu dok kat2 ngan surau 2 ea?
ingat2...
innalillah...

rindu madinah said...

ha'aa...yg bukak kedai santan tu la.. mcm xpecaya je...
tp semua org akan tempuhi saat tu..
cume kita xtau bile je kan..
hurmm...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...